Onderhoud aan een Subaru, zelf sleutelen is prima te doen
Subaru, een automerk dat staat voor Japanse degelijkheid en onder de liefhebbers voornamelijk bekend om de betrouwbaarheid. Er wordt niet voor niets gekscherend gezegd dat bij 250.000 km op de teller de auto net is ingereden. Goed onderhoud aan de Subaru is wel van belang om deze betrouwbaar te houden. Met een goede voorbereiding en flinke dosis geduld hoef je voor de meeste onderhoud klussen niet eens naar de garage, maar doe je dit zelf! Zo leer je de Subaru en de techniek erachter beter kennen maar bovenal is het enorm leuk om zelf te doen en in veel gevallen kostenbesparend.
Het merk Subaru
Met permanente symmetrische AWD(All Wheel Drive), een boxermotor en de eigenzinnige uitstraling van de diverse modellen blijft Subaru een aparte verschijning in de autowereld. Velen denken bij Subaru aan een "blauwe, bestickerde en van veel spoilers voorziene rallywagen”, terwijl men nog nooit van een Legacy, Forester of Outback gehoord heeft. Reden hiervoor is dat de Subaru niet echt een regelmatige verschijning op de weg is en in eerste instantie helemaal niet zo opvalt. Eigenaars van een Subaru vind je in alle lagen van de bevolking en die zijn het over één ding eens, het is een geweldig merk!
Onderhoud
Hoe geweldig ook, elke auto heeft onderhoud nodig om fit te blijven en het fijne aan een Subaru is dat je dit heel goed zelf kan doen. Met standaard gereedschap, wat geduld en goed opletten is het meeste onderhoud of vervangen van onderdelen een “eitje”. Dankzij een levendige “Subaruscene” is er een heel netwerk ontstaan in het verhandelen van de meeste (gebruikte) onderdelen wat het zelf onderhouden van een Subaru ook nog eens voordelig houd.
Veilig werken
Welke klus je ook gaat uitvoeren, werk veilig! Ga nooit te gehaast aan het werk, dat is bijna vragen om problemen. Verder;
- Weinig verstand van autotechniek, lees jezelf in voor je begint. Op het internet is een enorme hoeveelheid informatie te vinden over de meest uiteenlopende klussen.
- Klussen in de motorruimte, in de buurt van bedrading en zeker bij laswerkzaamheden, ontkoppel de accu.
- Auto opkrikken, gebruik een garagekrik in plaats van de bij de auto geleverde krik. Dat is een noodkrikje. Vertrouw ook niet blindelings op een krik, plaats bij werkzaamheden onder de auto altijd as steunen.
- Zorg dat je voor aanvang werkzaamheden beschikt over de benodigde materialen en/of onderdelen.
- Vergeet niet plezier te hebben in wat je doet, ook al kunnen veel bouten en moeren erg vast zitten.